Schilderijen
De hierna volgende filographische schilderijen
zijn gemaakt naar aan-leiding van foto's, om aan te tonen dat de mens in
staat is met simpele middelen, zoals verf en kwast, weer te geven wat
hij waarneemt. Door herhaling van deze schilderstechniek kan
de foto en de waargenomen realiteit steeds nauwkeuriger worden weergegeven.
De scènes en schilderijen zijn gefotografeerd en geschilderd
door Gabor Lodi en Lidwien Schuitemaker.
Deze filographische schilderijen met vormcomposities
zijn een selectie uit een groot aantal experimenten waarbij het toeval
een grote rol speelde. Op een zwart-witte onderschildering zijn een paar
dunne lagen aangebracht.
Onderstaande grijze schilderijen zijn
resultaat van een poging de ruimte weer te geven zoals we die kunnen
voorstellen wanneer op de voor-werpen geen licht valt. Zonder lichtbron
hebben objecten geen kleur en zijn ze waarschijnlijk grijs.
Deze schilderijen zijn afbeeldingen van
filographische vormen en taferelen, waarbij op elk schilderij een wit
filographisch symbool is aangebracht om te zien hoe deze de ruimte
binnen het schilderij beïnvloedt. In de schaakbordschilderijen die
verderop te zien zijn, zijn de filographische symbolen in het
geschilderde tafereel verwerkt.
De volgende afbeeldingen zijn geschilderde stellingen
van het driedimensionale filographisch spel. Deze afbeeldingen zijn zo
bij elkaar gezet dat ze een groepering vormen. Deze groepering is een
voortzetting van het filographisch spel met afbeeldingen van stellingen.
De groepering kan steeds veranderd worden en de afbeeldingen kunnen naar
believen geroteerd worden.
Onderstaande filographische schilderijen, het zogeheten continuum, zijn collageschilderijen van de bovenstaande 6 geschilderde
stellingen. De onderlaag bestaat uit bovenstaande afbeeldingen, op de
bovenlaag zijn deze afbeeldingen nogmaals geschilderd maar in een andere
volgorde. Zo ontstaat een vloeiende reeks die steeds maar door lijkt te
gaan. Op volgorde leveren deze schilderijen één groot tafereel op.
Deze vierkante schilderijen zijn collages van
filographische taferelen. De composities zijn zo opgebouwd dat de
schilderijen verplaatst en gedraaid kunnen worden, waardoor het geheel
verandert en steeds een nieuwe combinatie ontstaat.
Onderstaande schilderijen zijn onderdeel van een
experiment. Van deze schilderijen zijn collages gemaakt. De figuren
kunnen in allerlei standen gezet worden, net als de driedimensionale
figuren van het filographisch spel. De acht schilderijen horen bij
elkaar en worden naast elkaar tentoongesteld in één lijst (2.10 cm x
5.60 cm).
Onderstaande schilderijen zijn ontstaan door het
uitschilderen van drie filographische collages die zijn opgenomen als
illustraties in het boek Wereld zonder arm en rijk. Deze drie
zijn gekozen omdat ze het spel De uitgesloten derde uitbeelden.
Twee taferelen zijn nagenoeg identiek, op het derde tafereel zijn enkele
onderdelen hetzelfde als op de andere twee. Twee lijnsilhouetten
en een identiek schilderij met wat meer kleuren zijn toegevoegd,
waarmee diverse symmetrische groeperingen kunnen worden gemaakt. De schilderijen kunnen in
verschillende volgorden geplaatst en geroteerd worden.
De volgende schilderijen hebben de naam gekregen
Reality check omdat drie van de negen schilderijen vervaardigd zijn
vanuit lijn-tekeningen, de andere van foto's. Door de manier waarop ze
zijn uitgewerkt, is het verschil nauwelijks waarneembaar. Maar deze
mini-male verschillen maken het mogelijk om op zoek te gaan naar de
'realiteit'. De negen schilderijen vormen een geheel, maar hun plaats en
richting in de reeks is variabel. De afmeting van de schilderijengroep
is 3 m x 2.10 m. Hoewel de schilderijen afzonderlijk
een betekenis, gaat het om wat ze uitbeelden als geheel.
Onderstaande schilderijen zijn afbeeldingen van een
filographische collage, een zogeheten OERP-collage (O: ooievaar, E:eend,
R:ram, P:paard, namen van filographische vormen die voor deze soort
collages zijn gebruikt). De schilderijen kunnen op verschillende
ma-nieren gegroepeerd worden. Elk schilderij is op zich een geheel maar
is ook deel van een variabele verzameling. De afmeting van de
schilderijengroep is 2.10 x 1.65 m. Deze schilderijen zijn vervaardigd
met acryl en olieverf, net als de andere schilderijen op deze website.
Onderstaande schilderijen zijn
op doek overgebrachte filographische lijnvormen. Met witte verf zijn ze
plastisch geschilderd, zo dat ze op gipsen filographische beelden
lijken.
Het eerstvolgende schilderij is een op doek
geprojecteerde foto van een filographisch tafereel. Het schilderij
ernaast is een op doek
overgebrachte filographische lijnbasisvorm. Met witte verf zijn de
vormen plastisch geschilderd, zo dat ze op een gipsen filographisch
beeld lijken.
Voor onderstaande schilderijen zijn filographische tekeningen met
potlood rechtstreeks op het doek overgebracht, en plastisch
uitge-schilderd. De schilderijen kunnen in verschillende volgorden gezet
en geroteerd worden. Deze groepering is één schilderij, maar de
onder-delen kunnen ook als schilderij functioneren.
De volgende serie is een drieluik van drie smalle filographische vormen. Twee ervan zijn aan de zijkant geplaatst en een
middenin. Door de schilderijen verschillend te plaatsen en te roteren,
ontstaan diverse combinaties en ruimtes.
Op het onderstaande schilderij zijn de kwadraten volgens het principe van
de gouden snee gegroepeerd. De kwadraten kunnen naar believen gedraaid
worden en zo ontstaat steeds een andere afbeelding. Het kleine
schilderij is het wisselschilderij en zij duidt een verhouding aan tot
het geheel.
Onderstaande serie collageschilderijen is
samengesteld uit verknipte filographische vormen. De schilderijen kunnen
van plaats veranderen en gedraaid worden. Zo ontstaan telkens andere
ruimtes en een ander geheel. De schilderijengroep kan ook functioneren
als twee triptychons.
Collageschilderijen gecombineerd met filographische
lijnvormen die ruimtelijk zijn uitgeschilderd. De 9 schilderijen kunnen
gedraaid en van plaats veranderd worden.
Experiment waarin filographische vormen met
structuur zijn gecom-bineerd met glad uitgeschilderde filographische
vormen; een rood rond vlak dat onderdeel is van
een filographische vorm beïnvloedt de hele verzameling .
Uitgeschilderde filographische taferelen die uit de
ruimte verschijnen.
Bepaalde vormen keren terug en de drie schilderijen vormen één doorlopend verhaal.
Meer beeldend werk van Gabor Lodi en Lidwien
Schuitemaker
is
te vinden op Facebook onder: Lidwien Schuitemaker
terug naar boven ◄
|